Организацията на обединените нации за образование, наука и култура (ЮНЕСКО) изрази съжалението си заради решението на турското правителство да промени статута на Света София без предварителни дискусии, предаде ТАСС.
Още: Тонове фалшив мед от Турция
Още: Нетаняху: Готови сме да възобновим сраженията в Газа във всеки един момент
"Генералният директор на ЮНЕСКО изразява дълбоко съжаление за решението на турските власти, взето без предварително обсъждане, да променят статута на Света София", казаха от организацията. "Тази вечер тя сподели сериозните си притеснения с посланика на Турция в ЮНЕСКО."
Според шефа на ЮНЕСКО Одри Азулай "Света София е архитектурен шедьовър и уникално свидетелство за взаимодействията между Европа и Азия през вековете".
"Статутът като музей отразява универсалния характер на наследството му и го прави мощен символ за диалог", каза Азулай.
Още: Погребаха Хасан Насрала в Бейрут
Още: След грешката: "Хамас" обявиха, че са предали тялото на Шири Бибас на Червения кръст
Вчера от организацията подчертаха, че ако това решение бъде взето ще обмислят статута на храма.
Независими и обективни новини - Actualno.com ги представя и във Viber! Последвайте ни тук!
Още: В Газа: Израел затвори главния пропускателен пункт за доставки на помощи
Още: "Хамас" съобщи имената на още шестима заложници, които ще освободи в събота
Ако стане джамия, "Света София" може да не бъде паметник на културата
И Държавният департамент на САЩ заяви, че е разочарован от решението на турското правителство да промени статута на "Света София", съобщи БГНЕС.
"Ние разбираме, че турското правителство остава ангажирано да поддържа достъпа до "Света София" за всички посетители и с нетърпение очакваме да чуем техните планове за по-нататъшното управление на храма,…за да остане той достъпен за всички”, добави" , заяви говорителят на Държавния департамент Морган Ортагус, говорител на Държавния департамент.
Още: Нетаняху се закани на "Хамас": Ще си платят, че не са предали тялото на Шири Бибас
Още: Израел обвини "Хамас", че е върнало друго тяло на заложник
Припомняме,че вчера турският президент Реджеп Ердоган подписа указ, който позволява на мюсюлманите да се молят в "Света София" в Истанбул, която отсега нататък ще има статут на джамия. Държавният глава на Турция разпространи документа в профила си в "Twitter". В постановлението се посочва, че "е взето решение да се отвори джамията" Света София "за поклонение".
Катедралата "Света София" в Истанбул е паметник на византийската архитектура, който е издигнат през 532-537 г. по указание на император Юстиниан. След падането на Византийската империя през 1453 г. катедралата е превърната в джамия.
През 1935 г., според постановлението на турското правителство, подписано от основателя на съвременната турска република Мустафа Кемал Ататюрк, катедралата е превърната в музей и слоевете мазилка, които ги крият, бяха почистени, за се виждат стенописите и мозайките. През 1985 г. сградата е включена в списъка на ЮНЕСКО за световно наследство.
Анализ
Пред БНР арабистът проф Владимир Чуков коментира, че всъщност това е послание на Анкара към Атина за бъдещите им взаимоотношения.
„Темата с храма-музей „Света София“ в Истанбул преминава в политическата плоскост. „Света София“ е византийската патриаршия, там е било седалището на патриарха, което е било политически център, затова, превръщайки този политически център в джамия, Ердоган го изтрива“. Това коментира пред БНР арабистът проф. Владимир Чуков.
Той отбеляза, че следи гръцките медии, които обвинява правителството си, че гледа на въпроса политически, а не религиозно.
„Ердоган има интересен подход, когато икономиката закъса, когато има проблеми от вътрешнополитическо естество, изважда външен инструмент, външно събитие. И „Света София“ е част от предизборния инструментариум, но до изборите има много време, затова „Света София“ се вписва в ожесточената битка през последните месеци между Гърция и Турция. Превръщането на „Света София“ в джамия е част от отговора на Анкара какви ще са двустранните отношения с Атина“, допълни проф. Чуков.
Арабистът подчерта, че съпротивата срещу един такъв акт не е била убедителна от различните християнски църкви:
„Позиции бяха заети от правителствата, а не от църквите. Единодушното е, че става въпрос за турска вътрешна политика“, каза още той.